ژن درمانی در موش ها باعث ایجاد ماهیچه، و کاهش چربی می شود

8مه 2020 - ورزش و فیزیوتراپی اغلب برای کمک به افراد مبتلا به آرتروز توصیه می شود. هر دو می توانند با تقویت ماهیچه ها به کاهش درد مفاصل کمک کنند. اما ایجاد توده عضلانی و تقویت قدرت عضلات می تواند ماه ها طول بکشد و در کنار درد ناشی از استئوآرتریت در مفاصل، خصوصاً برای افراد مسن که دارای اضافه وزن هستند، این کار دشوار است. با این حال، یک مطالعه جدید بر روی موش ها در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، نشان می دهد که ژن درمانی یک روز ممکن است به این بیماران کمک کند.

این تحقیقات نشان می دهد که ژن درمانی به ساخت سریع توده عضلانی قابل توجهی، کمک کرده و شدت استئوآرتریت را در موش ها کاهش می دهد، حتی اگر آنها ورزش زیادی نکنند. این درمان همچنین از چاقی جلوگیری می کند، حتی هنگامی که موش ها با رژیم غذایی بسیار پرچرب تغذیه می شوند.

این مطالعه بطور آنلاین در 8 ماه مه در مجله Science Advances منتشر شده است.

محقق ارشد این تحقیق پرفسور Farshid Guilak، استاد تحقیقات جراحی ارتوپدی و مدیر تحقیقات در بیمارستانهای کودکان شرینرز، گفت: چاقی شایعترین عامل خطر ابتلا به آرتروز است. اضافه وزن می تواند مانع از توانایی یک فرد در ورزش و بهره مندی کامل از فیزیوتراپی شود. ما راهی برای استفاده از ژن درمانی بمنظور ساخت سریع عضلات ابداع کردیم. این روش تأثیر عمیقی در موش ها داشته و وزن آنها را کنترل کرد، بنابراین ممکن است رویکرد مشابه ای در برابر آرتروز، به ویژه در موارد چاقی مرضی، موثر واقع شود.

نویسنده ی اول این مقاله، دکتر Ruhang Tang، دانشمند ارشد آزمایشگاه پرفسور Guilak و تیم تحقیقاتی وی، به موش های 8 هفته ای یک تک دوز از ویروس حامل ژنی بنام follistatin تزریق کردند. این ژن باعث مهار فعالیت نوعی پروتئین در ماهیچه ها می شود که رشد عضلات را تحت کنترل دارد. این کار باعث گردید موشها بدون این که بیش از حد معمول ورزش کنند، توده عضلانی قابل توجهی را بدست آورند.

حتی بدون ورزش اضافی، و در حالی که با یک رژیم غذایی پرچرب تغذیه می شدند، حجم عضلات این "سوپر موش ها" بیش از دو برابر شد و قدرت آنها نیز تقریباً دو برابر گردید. در این سوپر موشها همچنین آسیب های غضروفی ناشی از استئوآرتریت، و تعداد سلولها و پروتئینهای التهابی در مفاصل کاهش یافت، آنها مشکلات متابولیک کمتری داشتند و همچنین قلب و رگهای سالم تری نسبت به موشهایی که ژن درمانی دریافت نکرده بودند، داشتند. همچنین این "سوپر موش ها" به طور قابل توجهی نسبت به درد حساسیت کمتری نشان می دادند.

یکی از نگرانی های دانشمندان این بود که رشد برخی از عضلات در نتیجه ی ژن درمانی ممکن است مضر باشد. به عنوان مثال قلب یک ماهیچه است و وضعیتی به نام "هایپرتروفی قلب" که در آن دیواره های قلب ضخیم می شوند، چیز خوبی نیست. اما در این موش ها، به طور کلی عملکرد قلب و عروق نیز بهبود یافت.

برای تعیین ایمنی این نوع ژن درمانی، مطالعات طولانی مدت بیشتری لازم خواهد بود. اما در صورت تایید ایمنی، این استراتژی می تواند برای بیمارانی با شرایطی مانند دیستروفی عضلانی که ساخت عضلات جدید در بدن آنها دشوار است، مفید باشد.

همچنین ژن درمانی Follistatin، محافظت قابل توجهی در برابر آرتریت، پس از سانحه نشان داد.

در این میان، پرفسور Guilak که همچنین هدایت مرکز پزشکی احیا کننده را در دانشگاه واشنگتن به عهده دارد و استاد مهندسی زیست پزشکی و زیست شناسی رشد است، گفت: اکثر روش های سنتی تقویت عضلات مانند بلند کردن وزنه یا فیزیوتراپی، همچنان بعنوان اولین خط درمان بیماران مبتلا به آرتروز، باقی می مانند.

وی گفت: توسعه و تایید چنین درمانی می تواند سالها به طول بیانجامد، اما ما به دلیل چشم انداز این درمان در کاهش آسیب های مفاصل مربوط به آرتروز و همچنین احتمالاً برای کمک به موارد چاقی شدید و کمک به افراد مبتلا به دیستروفی عضلانی، بسیار هیجان زده ایم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-05-gene-therapy-mice-muscle-fat.html